11D Undgaa psykiske spaendinger

PSYKOPATI, parterapi, angst Psyke.dk

 

 

Undgå psykiske spændinger

ved rettidig omhu. En metafor viser hvordan fortrængning virker.

 

Nr.11D

Revideret 11.11.2017

 

Metaforen "Skraldespanden" kan visualisere opbyggelsen af psykiske spændinger, i overført betydning.

Ved at fortrænge psykiske ubehagelige forhold, foregår ved at du bevidst undlader at handle, så spændingen opstår. Du kan også have ringe kendskab til de skadelige virkninger der kommer hvis du ikke er påpasselig eller direkte ignorerer vigtige forhold, fordi du ikke har gjort dig klart, hvad det indebærer. At ignorere er det samme som at vælge en hurtig løsning på problemerne.

Andre hurtige løsninger er f.eks. stoffer og andre ting som kan gå i stedet for den angst, som uforarbejdede problemer indeholder, angsten er den dynamo, som får dig til at vælge hurtige løsninger- som netop er meget dyre løsninger for dig på sigt. Du undgår også at lære at tage de nødvendige personlige ansvar.

 

af psykolog Henrik c. p. Krarup

 

Metafor om fortrængning.

Det er en lille historie, som søger at beskrive, hvorledes du bliver kørt ud på et sidespor. Det handler om en affaldsspand, hvor du lægger dine problemer ned i. Senere lægger du flere problemer i spanden oveni de andre. Men mængde af de problemer, som du lægger oveni bliver stadig større.

 

Nu er ikke mere plads, indholdet går i gæring så du tvinges til at lægger låget på. Affaldet i containeren ligger og bliver mere og mere ulækkert, da låget kan ikke slutte tæt. Du tvinges til at holde på låget med den ene hånd men senere er det ikke nok, da trykket bliver for stort. Du har føreløbig brugt en hånd, men senere tvinges du til at sætte dig på låget, (fordi dine problemer er så mægtige, at det fastholder dine tanker og hindrer handling).

 

Din vægt forhindrer indholdet i skraldespanden i at flyde over. Du har nu "fuldtidsarbejde" med at holde på låget, dvs. du er bundet til skraldespanden mentalt set. Du er i den virkelige verden bundet til at beskæftige sig med mange uløste problemer, som kan hindre dig i at leve livet.

 

Du mangler store deleer af dit sociale liv. Du savner dine venner og familie, men du kan ikke holde dine proble væk og samtidig være social. Du vil, hvis det forsætter ændre dig, handle mere egoistisk, bliver mere introvert. Udviklingsmæssigt sker der ikke de store ting. I den situation har du behov for hjælp.

 

Rettidig omhu.

Dette var en lille lignelse, hvis pointe er, at du for din egen skyld holder øje med selv små tegn på kommende problemer, blot holde lidt øje med dem, så du intuitivt kan gribe ind inden det optræder som en glidebane. Det kaldes også rettidigt omhu.

Rettidig omhu skal tages med et gran salt, da kontrollen skal udføres på en sådan måde, at kontrollen ikke bliver for omfangsrig og spærre af for andre vigtigere tiltag.Det handler om at turde være ærlige overfor sig selv, og spørge ind til dine forskellige forhold som du er en smule usikker på. Det er let fjerne små uheldige ændringer inden de vokser sig store.

 

Når du fortrænger ubehagelige ting, er det en handling, som du gør bevidst, fordi fortrængningløsningen er mindre ubehagelig end besværet med at tage problemet alvorligt og arbejde for at få det fjernet. Nok handler du bevidst, men har du ikke chek på hvad der foregår og hvad det vil føre til, kan du i mange tilfælde ikke gøre andet end at tage det lidt med ro, og se hvad der sker med problemerne. Det kan udvikle sig let til en rutinemæssig vane, så du pludselig ikke har styr på problemerne, da de hurtigt tager overhånd.

 

Du får således noget ud af det her og nu ved at fortrænge, snarere tværtimod.

 

Der handles først når.....

Du skal nærmest op i en krog, før du finder ud af at gøre noget ved sagen. Dette er desværre en udbredt tendens ved menneskeslægten. Det er naturligvis en ide at se tiden an, hvad der vil ske, problemerne kan drive over af sig selv, men at være på vagt og afvente en begivenhed er stressende og meget psykisk belastende.

Vil du være på forkant med dagliglivets problemer omkring indflydelse, kontrol, bekymring, skavanker, sygdomme, må du tage en nøgtern vurdering så rettidigt som muligt. evt. med faglige rådgivning, økonomi, psykologer, læger.